Otevřený dopis předsedy jihomoravské sociální demokracie Václava Božka předsedovi jihomoravské ODS Jiřímu Kadrnkovi k jeho tiskové zprávě „Na jižní Moravě vládnou komunisté“.
Vážný pane předsedo, milý Jirko.
Známe se z práce v Zastupitelstvu Jihomoravského kraje už „nějaký ten pátek“, konkrétně od roku 2000. Za tu dobu jsme určitě vzájemně poznali jak naše politické názory tak, doufám, i názory na úlohu územních samospráv (krajských a obecních zastupitelstev) v systému veřejné správy a průmět stranických politik do těchto samospráv. Víš jak silně vnímám zásadní (ústavně zakotvený) rozdíl mezi mocí zákonodárnou a výkonnou a územní samosprávou.
Právě proto nepoužívám, a považuji za nesprávné a škodlivé pro efektivní fungování samospráv, zkratkovité přenášení pojmů používaných v orgánech zákonodárné a výkonné moci do popisu orgánů samosprávy a jejich do popisu jejich fungování. Trvám na tom, že krajské zastupitelstvo NENÍ „krajský parlament“, protože nerozhoduje o žádných zákonech, které samozřejmě odrážejí stranické politické programy; že rada kraje NENÍ „krajská vláda“ a její členové NEJSOU „krajskými ministry“ tohoto či onoho resortu, protože nemají výkonné pravomoci (ani svoje ministerstva), atd. atd. jak se všechny ty hloupé „mediální“ zkratky používají. Samozřejmě vím, že se tato pojmenování některým krajským politikům líbí – zvyšují před veřejností jejich prestiž, ale deformují pohled veřejnosti na úlohu a fungování samosprávy.
A teď konkrétně k jednotlivým tvrzením, která uvádíš ve své tiskové zprávě:
1. „Na jižní Moravě vládnou komunisté“. Nemohou vládnout a to ani mého pohledu – neexistuje „krajská vláda“, ani podle tvojí terminologie – nejsou zastoupeni v krajské radě, tedy nemají žádného „krajského ministra“. Jejich postavení v krajském zastupitelstvu se kvalitativně nijak neliší od postavení, které zaujímali v předchozím volebním období tedy i za „krajské vlády“ ČSSD a ODS. Nemají zastoupení v krajské radě, patří tedy v zastupitelstvu k „opozicí“, stejně jako ODS a TOP 09, a jejich postavení je v souladu s principem, který byl zakotven i ve Smlouvě o spolupráci mezi ČSSD a ODS v minulém volebním období tj. „Smluvní strany se zavazují poskytnout politickým klubům nevázaným touto smlouvou personální a materiální prostředky k výkonu jejich nezastupitelné kontrolní, iniciativní a poradní činnosti v samosprávných i jiných orgánech a k možnosti plnohodnotného výkonu jejich funkce v zastupitelstvu kraje.“. Mimochodem tento postoj smluvních stran vůči „opozici“ byl použit a ODS využit i poté co se ODS stala v krajském zastupitelstvu ze strany „vládní“ stranou „opoziční“. A i ty sám se tohoto principu – umožnit stranám nezúčastněným v radě kraje výkon jejich „opoziční“ role – dále, zcela správně, domáháš.
2. „… koalice de facto neumožňuje opozičním stranám ODS a TOP 09 vykonávat svou opoziční úlohu.“. Čísla hovoří jinak. Z 247 míst ve výborech zastupitelstva a komisích rady je pro strany nezúčastněné v krajské radě vyhrazeno 97 tj. bezmála 40 %. Je to málo? Je to snad nespravedlivě rozděleno mezi levicovou a pravicovou opozici, když levicových „opozičních“ zastupitelů je 16 a pravicových dohromady 12 (tedy poměr 60 : 40), a 97 míst je rozděleno na 58 pro levici a 39 pro pravici tedy opět v poměru 60 : 40?
Pokud jde o kontrolní výbor zastupitelstva. Ten má zákonem jasně stanovené pravomoci – kontrolovat „plnění usnesení zastupitelstva a rady a dodržování předpisů ostatními výbory a krajským úřadem“. Nazvat tuto jeho činnost „kontrolou práce rady a zastupitelstva“ je podle mne velmi zkreslující. Snad budeš souhlasit, že podstatou „práce rady a zastupitelstva“ je obsah jejich usnesení, který odráží „vládní vůli“ a kontrola plnění je více méně technická záležitost kontroly dodržování termínů. Jenom připomenu, že KSČM měla vedení tohoto výboru i v minulém volebním období.
Dále bych připomněl, že ze zákona má mnohem vyšší kontrolní pravomoci vůči „práci rady a zastupitelstva“ finanční výbor, který má kontrolovat „hospodaření s majetkem a finančními prostředky kraje, využití dotací, atd.“, tedy právě tu důležitou stránku obsahu usnesení orgánů kraje – jejich hospodárnost, neplýtvání a efektivní vynakládání krajských prostředků. V žádném z předchozích volebních období krajského zastupitelstva, v nichž byla ODS zastoupena v radě, nebylo vedení tohoto výboru nabídnuto opozici, jak by odpovídalo jeho silné kontrolní funkci. Naopak i ODS účastná v radě kraje, kontrolovala z pozice vedení tohoto výboru sama sebe.
3. „vzdělávání a výchova našich dětí byla, podle podepsaných smluv ,svěřena komunistům“. Tak toto tvrzení snad vůbec nemůže být myšleno vážně. Snad je každému jasné, že vzdělávání a výchova (předpokládám, že je myšlena institucionální forma) je svěřena školám a ve Smlouvě o spolupráci s KDU-ČSL, která jediná a žádná jiná stanovuje rozdělení samosprávných úkolů jednotlivým členům krajské rady, jsou oblastí školství pověřeni náměstek Juránek (KDU-ČSL) a radní Janda (ČSSD). Oba je známe jistě tak dobře, abychom dokázali vyloučit možnost jejich tajného členství v KSČM. A pokud snad svým tvrzením narážíš na výbor pro výchovu, vydělávání a zaměstnanost, tak ten se ze zákona pouze „vyjadřuje k síti škol, předkládá návrhy na zkvalitnění, vyjadřuje se k dotacím, projednává zprávy o výsledcích“. Nikde tam nevidím „svěření výchovy a vzdělávání“ a navíc i v tomto výboru mají všechny strany svoje zástupce v poměru neumožňujícím jakékoliv „ideologické excesy“, i kdyby byly v rámci pravomocí výboru vůbec myslitelné.
4. „vznikla faktická trojkoalice KSČM, KDU-ČSL a ČSSD“. Zde si na začátek opět dovolím trochu obecnosti ve vztahu k terminologii a k definicím. Co uvádí Wikipedie: „Slovo koalice … obecně označuje spojenectví … k prosazení určitých konkrétních cílů. Koaliční partneři podnikají některé společné kroky, ale každý zpravidla sleduje své vlastní zájmy, někdy dokonce i protichůdné. Koalice může být … otevřená nebo skrytá.“.
A teď zase konkrétně. Pokud bychom se bavili o „krajské vládní trojkoalici KSČM, KDU-ČSL a ČSSD“, tak ta neexistuje, protože neexistuje „krajská vláda“ (viz výše), a nebo, pokud za ni někdo považuje krajskou radu, tak také ne, protože ta se skládá ze zástupců ČSSD a KDU-ČSL. Pokud budeme mluvit o koalici v obecném smyslu v pojetí uvedené encyklopedické definice, tak existuje spojenectví 53 z 65 krajských zastupitelů k prosazení konkrétního cíle, kterým je naplnění společných programových principů a priorit uvedených v programové části Smluv o spolupráci.
A zde se tě chci Jiří zeptat, které z těchto programových priorit či který z uvedených programových principů je v rozporu s pohledem ODS či tvým na naplňování úkolů jihomoravské krajské samosprávy v příštích čtyřech letech? Je to „otevřenost a transparentnost při nakládání s veřejnými prostředky“, „úsilí o vyrovnané hospodaření“, „podpora rozvoje malého a středního podnikání“, „zachování vysokého standardu veřejných služeb“, „přizpůsobení školské sítě potřebám hospodářství kraje a uplatnění absolventů na trhu práce“, „podpora sociálních služeb umožňujících seniorům a postiženým déle setrvat v jejich přirozeném prostředí“, „podpora volné soutěže na železniční dopravce až na 55% území kraje“ atp.?
Snad najdeš v programové části smluv něco, s čím zásadně nemůžeš souhlasit, ale bude-li to desetina z celku, budu překvapen. A k prosazování té větší, společné části bychom třeba mohli uzavřít koalici (i skrytou, když by ti otevřená byla proti mysli). Dobrý každý hlas v zastupitelstvu k prosazování kroků, které povedou k rozvoji kraje a spokojenosti jeho obyvatel. Nic by to nezměnilo na nabídce a závazku vůči ODS jako straně nezastoupené v krajské radě „poskytnout personální a materiální prostředky k výkonu kontrolní, iniciativní a poradní činnosti v samosprávných i jiných orgánech a k možnosti plnohodnotného výkonu funkce v zastupitelstvu kraje“.
Se srdečným pozdravem Tobě i Tvým kolegům z ODS, našim politickým konkurentům, a s přáním klidu a chladné rozvahy při rozhodování o vašem budoucí postavení a fungování v Zastupitelstvu Jihomoravského kraje, Tvůj
Václav Božek
předseda KVV ČSSD JMK