Zastupitelstvo Jihomoravského kraje absolvovalo své ustavující zasedání, a tím završilo šestinedělí povolebních jednání. Vítěz voleb ČSSD si logicky k jednání vybral další nejsilnější strany KSČM a KDU-ČSL, aby jejich potenciál vytvořit koalici použil na zlepšení svých vyjednávacích podmínek.
Z jednání vzešly dvě smlouvy o spolupráci mezi ČSSD a KDU-ČSL a mezi ČSSD a KSČM. Pozornému čtenáři těchto smluv neunikne faktická identičnost programových závazků, což vede zejména zbývající subjekty ODS a TOP 09 k označování vztahů jako trojkoalice. Takto myšlenému trojúhelníku však chybí základna: smlouva mezi KDU-ČSL a KSČM. Celé ustavující zasedání se konalo pod dojmy, které zanechaly výsledky voleb a způsob, jak s nimi bylo nakládáno. Neuspokojená přání dávala vzniknout projevům ve smyslu virtuální reality.
- Vznik koalice není motivován rozlišením programových shod či neshod, ale strategií ČSSD na mapě celostátní politiky. Nebyl problém shrnout programy KSČM a ČSSD, ani programy ČSSD a KDU-ČSL do smluv o spolupráci, které se rovněž navzájem programově neliší. Kromě akcentů na kritiku minulého období se neodlišují ani programy ODS a TOP09. Vzhledem k tomu, že program KSČM byl zpracován již v srpnu 2011, nemůže nikdo tvrdit, že jsme to byli my, kdo opisoval. Zvolené politické strany ještě nedozrály k pochopení, že se nemá jednat o uchopení a následné využívání moci a jejích požitků, ale o co nejefektivnější spolupráci. Efektivitu trvale vidíme ve využití potenciálů celého politického spektra, tedy nikoliv na principu koaličním, ale zastoupením v orgánech podle výsledků voleb. Zatím jsme sami, kdo si dovede představit zastoupení všech zvolených subjektů i v radě a rozdělenou odpovědnost za příslušné rezorty.
- Vyjednávací rétorika KDU-ČSL o lepším kádrovém složení klubu na zastávání funkcí v radě se v předvolebních jednáních nepotvrdila, spíše naopak naši zástupci projevili lepší erudici. Úplnou mystifikací pak bylo jejich tvrzení, že s KSČM není možná programová shoda, což zcela vyvrátily obě přijaté smlouvy o spolupráci. Pokud se nejednalo o účelová prohlášení, zřejmě se nepříznivě promítají celostátní témata do vztahů na úrovni kraje.
- Součinnost a spolupráce definovaná ve smlouvě ČSSD a KSČM nemá koaliční charakter a nezavazuje zástupce KSČM v kontrolních orgánech jakýmkoliv způsobem potlačovat a omezovat jejich funkčnost. Oceňuji vyjádření náměstka Juránka na podporu řízení kontrolního výboru zástupcem KSČM jako nejsilnějšího opozičního klubu doloženou reminiscencí na takový požadavek z minulého období pro klub KDU-ČSL. Představa ODS, že předseda kontrolního výboru za KSČM se sníží k tomu, že v zájmu spolupráce bude brzdit účinnost kontroly, vychází zřejmě z přístupu ODS ke zneužívání postavení a funkcí, ale v žádném případě z praxe KSČM. Pokud chce ODS „dohlížet nad hospodařením kraje“ měla se zaměřit na výbor finanční (řízený ČSSD): kontrolní výbor se zabývá především kontrolou plnění usnesení, zatímco kontrola finančních toků je povinností finančního výboru.
- Rovněž ostatní výbory si zastupitelstvo nezřizuje proto, aby zajišťovaly činnost příslušného rezortu, ale proto, aby projednávaly a doporučovaly úřadem a radou předkládané rozbory a návrhy pro rozhodování zastupitelstva. Proto v případě vzdělávání je vystoupení představitele TOP09 proti předsednictví zástupce KSČM ve výboru pro výchovu, vzdělávání a zaměstnanost spíše populistickým odrazem nálad z jiných krajů k obsazování funkcí s jinou kompetencí, než upozorněním na jakoukoliv reálné ohrožení vzdělávání v Jihomoravském kraji. Jedná se o oblast školství, kterou má v rukou KDU-ČSL (náměstek hejtmana i předseda komise pro výchovu a vzdělávání).
- Roztomilým folklórem byl protinávrh ODS na Václava Božka do funkce hejtmana, který posloužil jako zpestření jednání, protože těžko mohl někdo očekávat, že oslovený výzvu přijme.
Je zjevné, že v řadě vystoupení bylo „přání otcem myšlenky“. Rozdílnost pohledů na vytvořené uspořádání vztahů v samosprávě by však nemělo ohrozit její akceschopnost v zájmu rozvoje kraje a v zájmu jeho obyvatel. V tomto duchu se vyjádřil i staronový hejtman.
Vážené kolegyně, vážení kolegové,
odložme ješitnost a podobné atributy lidského jednání a neřiďme se „vzory“ parlamentu a vlády. Omlouvám se, pokud se mé hodnocení někoho dotklo. Jsem připraven k věcné diskuzi nad řešením systémových, strategických, programových i speciálních otázek s každým. Společnost není v situaci, aby si mohla dovolit luxus osobních animozit, mezistranických rozmíšek a budování bariér, jejichž odklízení bývá nákladné.
Ing. Pavel Březa,
člen Zastupitelstva Jihomoravského kraje